Čištění ropné skvrny

From Simulace.info
Revision as of 11:58, 2 June 2016 by Xmolm00 (talk | contribs) (Průběh simulace)
Jump to: navigation, search

Úvodní odstavec

Definice problému

Kapitola obsahuje zadání simulace. Vzhledem k určitým změnám bylo nutné zadání v některých bodech upravit. Kostra simulace zůstane stejná.

Původní zadání

V případě havárie ropné plošiny či tankeru uniká do moře tisíce tun ropy. Předmětem simulace bude otázka, kdy je optimální počet plavidel schopno ropu z moře odsát za určitý čas. Mezi parametry se bude řadit rychlost úniku ropy a počet „odsávacích“ plavidel. Dále bude i nastavitelná počáteční velikost skvrny v tunách, což bude počáteční stav, kdy lodě začnou ropu odsávat. Nejhlavnější body nastavení budou finanční mantinely při likvidaci skvrny a požadovaný počet dnů na uklizení. Součástí této mise bude i ponorka pro opravu zdroje ropy. Jakmile se dostane ke zdroji úniku, zvětšování ropné skvrny ustane. Každá z lodí bude mít konstantní rychlost odsávání. Pokud v lokalitě, kde se loď nachází, není žádná skvrna loď se „posune“. Každá loď má omezenou kapacitu a po jejím naplnění se musí vrátit do přístavu. Situaci komplikuje fakt, že ropa se na moři rychle rozplývá do okolí, tudíž jedním z parametrů bude i rychlost rozptylování skvrny. Simulace bude probíhat na 1 tick jako 1 hodina, přičemž budou sledovány navyšující se finance při provozu lodí za den a počet dní. Pokud se jedna z hodnot dostane za parametrizovatelné stavy (celkové finance a počet dní k úklidu havárie), hodnota změní barvu.

Upravené zadání

Na rozdíl od předešlého zadání bylo zapotřebí upravit několik nepřesností, které vyšly najevo při vytváření simulace. Mezi parametry se již neřadí požadovaný počet dní na zažehnání ropné katastrofy, neboť bylo z dostupných zdrojůTitulek odkazu ověřeno, že tato informace není podstatná. Hlavním bodem sledované veličiny v této simulaci zůstává čas a finanční zdroje pro záchrannou misi. Výsledné hodnoty nebudou měnit barvu.

Další změnou je měření času probíhající simulace. 1 tick se v následující simulaci počítá jako 1 minuta, z kosmetických důvodů byla nahrazena hodina, aby bylo možné vzhledem k ploše, která je k dispozici, sledovat pohyb lodí. Rychlost lodí bude rozebrána v kapitole "Model".

Mezi nové parametry byly zařazeny následující:

  • Rychlost ponorky (Ponorka představuje ve skutečnosti plavidlo, které neodčerpává ropu, ale dokáže na místě opravit závadu.)
  • Interval kapacity nasazených lodí (pro každou loď je náhodně vybrána hodnota z intervalu)
  • Návrat lodí po odčerpání ropy do doků (náklady na akci vzrůstají s časem)


Metoda

Typ simulace: Multiagentní

Nástroj: NetLogo 5.3.1


Prostředkem simulace je zkonstruování vhodného modelu, podle kterého je možné určit povahu reálné situace a nejoptimálnější a těžko zjistitelné výsledky. Pro následující konstrukci byl použit nástroj NetLogo, který umožňuje zachytit různé druhy systémů.

Jakýkoliv model, je nedokonalý. Cílem modelování prostředí ale není vytvořit dokonalou repliku reálného světa, ale takovou realitu, která umožní přibližně zobrazit, jak fungují zákonitosti definovaného problému.

Model

Jakýkoliv model, je nedokonalý. Cílem modelování prostředí ale není vytvořit dokonalou repliku reálného světa, ale takovou realitu, která umožní přibližně zobrazit, jak fungují zákonitosti definovaného problému.

Agenti

Agenti jsou zastoupeni loděmi a ponorkou z nichž každý má specifické vlastnosti.

Loď

  • Jedná se o útvar používaný při sběru ropy. Hlavním prvkem je větší loď, ve které se nachází nádrže a čerpadla na ropu. Ta je doprovázena menší pomocnou lodí. Obě jsou spojeny dlouhým plovákem, který ropu přibližuje čerpadlu. V simulaci je značena jako anglicky ship.
  • Její rychlost se pohybuje okolo 13 uzlů, převedeno na 24km/h.
  • Po nastavení vstupních parametrů jsou lodě rozmístěny náhodně na moři
  • Každá loď má omezenou kapacitu, která se určuje intervalem. Podle údajů zde doporučuji omezit nosnost na maximálně 2500 tun.
  • Po dosažení kapacity se vrací do přístavu, kde náklad vyloží
  • Loď vyhledává nejbližší skvrnu
  • Pro přehled je u lodi zobrazeno, kolik převáží nákladu


Příklad sběru ropy

Čištení ropné skvrny

Ponorka

  • Ponorka je agent, představující plavidlo, které je schopno se dopravit k epicentru úniku ropy.
  • Ponorka nesbírá ropu, dokáže však opravit závadu a tím zamezí dalšímu vytékání ropy do moře.
  • Pokud je ponorka na místě a zamezí prosakování ropy do moře, událost opravy je ohlášena a ponorky již není zapotřebí.
  • Ponorka se umísťuje do simulace na předem určené místo, myší.

Prostředí

Simulace má 4 základní druhy prostředí.

Moře

Nejrozšířenějším prostředím je v této simulaci moře. Je zastoupeno modrým patchem. Velikost jednoho patche je 10km2. Pokud má patche barvu moře, znamená to, že se žádná ropa v tomto úseku nevyskytuje.

Ropná skvrna

Ropná skvrna je vyobrazena hnědým patchem. Ačkoliv je to patch o zozmětu 10 x 10 km, má ropa vlastní atribut. Tou je počet tun ropy na vyznačeném čtverci. (Všechny patche mají tento atribut, jen u tohoto je nenulový, kladný.) Ropnou skvrnu může odstranit pouze agent Ship (Loď). Vzhledem k nosnosti lodi nemusí dojít k úplnému vyčerpání ropy. Podle tohoto zdroje Titulek odkazu si lze vypočítat, že na jeden čtvereček moře (10km2) se může nacházet až 2000t ropy. Ropa má navíc ještě vlastnost rozptylování díky vnějším vlivům, hlavně tedy vlnami.

Epicentrum

Tento patch je v simulaci pouze jeden. Je to náhodně zvolený bod, ze kterého se ropa tvoří. Jeho barvou je červená. Dokud existuje v simulaci takto zbarvený patch, uniká do moře ropa rychlostí, která je uvedena parametrem. Umístění epicentra je klíčové, neboť vzdálenost od břehu má velký dopad na rychlost čištění. Únik ropy lze zažehnat pouze agentem Submarine (ponorkou).

Doky

Doky hrají důležitou součást simulace. Slouží jako centrální sklad ropy, do které se lodě s plnou nádrží vrací. Jejich úkoj je vyčerpat lodi nádrž, aby se mohla vrátit zpět na moře, kde bude pokračovat v čištění.


Parametry

Mezi parametry jsou řazeny všechny proměnné, které může uživatel nastavit pomocí vstupních polí. Jedná se o následující.

  • Nastav ponorku - Stisknuté tlačítko slouží pro umožnění vložení ponorkového plavidla do pole simulace. Vkládát ponorku lze levým tlačítkem myši. Pokud nebude ponorka nastavena, simulace nemůže být dokončena.
  • Rychlost úniku ropy - Je udávaná v tunách za minutu (minuta = tick) a určuje jak rychle budou "Hnědé čtverečky" na plátně přibývat. Nejtěžší zásah je omezen na 50t/m.
  • Poloměr počáteční velikosti skvrny - Slouží pro urychlení simulace. Nastavením se určí, kolik ropy se nachází v bezprostředním okolí epicentra úniku. Poloměr je udávaný v km. Maximální velikost poloměru je 100km.
  • Rychlost rozptylu skvrny - Jak rychle se bude měnit struktura skvrny.
  • Počet lodí - Další z klíčových parametrů, jehož hodnota ovlivňuje počet lodí v simulaci. Uživatel vybírá z intervalu <1; 100>.
  • Rychlost ponorky - Jedná se o méně důležitý parametr, nikoliv však nepodstatný. Jeho rozsah se pohybuje na škále od 12 do 80 km/h. (Nejedná se v realitě o ponorku, nýbrž plavidlo, které ponorku na místo určení přiveze. Ponorky takové mezí rychlosti samy nedosahují.)
  • Minimální a maximální náklad - Uvedeno v tunách. Je to rozmezí, ze kterého jsou náhodně vybrány maximální kapacity všech lodí.
  • Lodě se vrací do přístavu - Po odčerpání veškeré ropy a opravení závady určuje, jestli se mají naložené lodi vracet zpátky do doků.

Monitory

  • Stav havárie - Zobrazuje, zdali je zdroj úniku ropy opravený.
  • Tun ropy v moři - Kolik ropy se aktuálně nachází v moři.
  • Počet dní - Zobrazuje počet dní akce.
  • Počet hodin
  • Celkové náklady - Jaké jsou celkové náklady během simulace.
  • Překročeny náklady - O kolik jsou náklady překročeny.
  • Překročeny náklady v % - Procentní zobrazení výše uvedeného
  • Obecný monitor - Je to klíčová část výstupu simulace. Zobrazuje průběh simulace po dnech a ukazuje kolik bylo dosud kumulativně utraceno peněz. Dále jsou zde různé převratné události, ke kterým může v simulaci dojít. Na konci simulace se zde vypíše souhrn.

Průběh simulace

Na začátku je nutné nastavit požadované parametry. Jako poslední parametr je doporučeno nastavit pozici ponorky, protože jakmile uživatel stiskne "Nastavit počáteční hodnoty", simulace se resetuje s nastavenými parametry. Použiji nástroj Netloga BehaviorSpace, ve kterém lze pro každou situaci definovat parametry a kolikrát pro každé nastavení parametrů bude simulace spuštěna.

Co bude zkoumáno

Simulace bude spuštěna několikrát se stejnými parametry, ze kterých pak lze průměrem zobrazit výsledek.

Malá katastrofa

Zde budou testovány události menších katastrof. To znamená, že únik ropy bude nižší. Zpráva bude konstruována s 10 spuštěními se shodně nastavenými parametry. Ponorka bude umisťována náhodně.

Výsledky

Závěr

Kód