Difference between revisions of "Dopravní situace ve Vietnamu"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Rozmisťování dopravních prostředků)
(Zatáčení dopravních prostředků)
Line 140: Line 140:
  
 
<code>
 
<code>
let i random 100
+
  let i random 100
 
+
  if i = 0 [ set cilheading cilheading + 90 set turn 1]
if i = 0 [ set cilheading cilheading + 90 set turn 1]
+
  if i = 1 [ set cilheading cilheading - 90 set turn 1]
 
 
if i = 1 [ set cilheading cilheading - 90 set turn 1]
 
 
</code>
 
</code>
  

Revision as of 19:30, 12 June 2012

Úvodní odstavec

Definice problému

Předmětem simulace je křižovatka ve tvaru X v centru vietnamského velkoměsta, kde řidiči nedodržují žádné dopravní předpisy, většina řidičů jezdí po pravé straně, ale v rámci zkrácení si cesty je běžné jezdit i vlevo, proti proudu ostatních vozidel. Na silnici jezdí převážná většina motocyklů, ale také automobily, autobusy, nákladní vozidla, jízdní kola. Rychlostní limity se pohybují mezi 30 a 40 km/h, ale běžně jsou ignorovány. Počet jízdních pruhů je neomezený, závisí na šířce současně jedoucích vozidel. Dopravní nehody jsou na denním pořádku a denně na jejich následky zemře nejméně 30 lidí, většinou chodců. Cílem je nasimulovat přechod chodců přes ulici (mohou přecházet kdekoliv) a ověřit tvrzení, že nejbezpečnější strategií pro přechod ulice je plynulá chůze, kdy řidiči chodce objedou zleva či zprava, a zvolit její nejvhodnější rychlost. http://www.youtube.com/watch?v=LlyOom0bwwY http://www.youtube.com/watch?v=_RmDhlq9yrk

Metoda

Model

Simulační model je vytvořen v prostředí NetLogo 5.0.1. Základem je čtvercový svět o rozměru 51x51px (max. pxcor a pycor je 25), v němž je bílou barvou vyznačena křižovatka ve tvaru x.


Druhy agentů a jejich atributy

Svět obsahuje následující druhy agentů:

  • motorcycles
  • bicycles
  • cars
  • trucks
  • buses
  • pedestrians

Agenti motorcycles, bicycles, cars, trucks a buses představují jednotlivé typy dopravních prostředků vyskytujících se v křižovatce. Mají atributy speed (okamžitá rychlost), speed-limit (maximální rychlost), cilheading (daný směr jízdy) a turn (příznak zda dopravní prostředek uprostřed křižovatky zatočil) Tyto typy agentů se liší pouze rychlostí, tvarem a velikostí; souhrnně jsou označovány jako traffic.

Agenti pedestrians představují chodce, kteří přecházejí přes křižovatku. Kromě atributů speed, speed-limit a cilheading mají navíc atribut wait-before-go, který označuje náhodný čas, po který chodec čeká před vkročením do křižovatky.



Simulační model v prostředí NetLogo

Nastavení počátečního stavu

Pro nastavení počátečního stavu simulace je vytvořeno tlačítko setup volající stejnojmennou proceduru. Tato procedura vymaže předchozí data a počítadlo ticků a spustí proceduru setup-road pro vykreslení silnice a dále procedury pro vytvořejí jednotlivých typů agentů a nastavení jejich počátečních dat.

Počty vytvořených agentů je možné nastavit pomocí posuvníků. Atributy speed a speed-limit agentů dopravních prostředků sou nastaveny podle následující tabulky:

Maximální rychlosti dopravních prostředků a chodců v modelu

Název Rychlost v km/h Rychlost v m/s Rychlost v NetLogu
Motocykl 72 km/h 20 m/s 2 steps/tick
Automobil 61 km/h 17 m/s 1,7 steps/tick
Autobus 54 km/h 15 m/s 1,5 steps/tick
Nákladní automobil 36 km/h 10 m/s 1 step/tick
Jízdní kolo 18 km/h 5 m/s 0,5 steps/tick
Chůze 5,4 km/h 1,5 m/s 0,15 steps/tick


Nejedná se však o stejnou hodnotu pro každého agenta. Rychlost je vždy počítána náhodně z intervalu maximální hodnoty a hodnoty snížené o 0,5 steps/tick (u jízdních kol je interval 0,2 - 0,5 steps/tick).

U typu pedestrians je rychlost nastavována posuvníkem.


Po nastavení rychlosti je pro každého agenta volána procedura allocate-traffic, resp. allocate-pedestrians, která náhodně rozmisťuje dopravní prostředky a chodce do křižovatky podle následujících pravidel:

Rozmisťování dopravních prostředků

Vozidla jsou v počátečním stavu umístěna do všech čtyř krajů světa (na čtyři silnice vstupující do křižovatky). Většina vozidel je umístěna k pravé straně vozovky, ale menší část i vlevo (pojedou v protisměru). Může tedy nastat 8 situací (vždy 2 pro každou světovou stranu - s větší pravděpodobností bude vozidlo umístěno doprava, s menší doleva) Dále je podle výsledného umístění nastaven heading, tedy směr umístění agenta.

   let head random 20
   if head = 0 or head = 1 or head = 2 or head = 3 [set head 90 set cory random-interval -6 0 set corx random-interval -25 -20] 
   if head = 4 [set head 90 set cory random-interval 0 6 set corx random-interval -25 -20] 
   if head = 5 or head = 6 or head = 7 or head = 8  [set head 0 set corx random-interval 0 6 set cory random-interval -25 -20]
   if head = 9 [set head 0 set corx random-interval -6 0 set cory random-interval -25 -20]    
   if head = 10 or head = 11 or head = 12 or head = 13 [set head 270 set cory random-interval 0 6 set corx random-interval 20 25]
   if head = 14 [set head 270 set cory random-interval -6 0  set corx random-interval 20 25]   
   if head = 15 or head = 16 or head = 17 or head = 18  [set head 180 set corx random-interval -6 0  set cory random-interval 20 25]
   if head = 19 [set head 180 set corx random-interval 0 6 set cory random-interval 20 25]

Poté je agentovi nastavena výsledná souřadnice a směr (ten je ukládán dvakrát - do atributu heading, který se však v průběhu jízdy může měnit, a do atributu cilheading, který udává výslednou trasu vozidla

   set cilheading head
   set heading head
   set xcor corx
   set ycor cory

Rozmisťování chodců

Chodci jsou náhodně umísťováni na všechny kraje vozovky. Opět tedy může pro umístění jednotlivého chodce nastat 8 možností:

let i random 8
 if i = 0 [ set xcor random-interval -18 -8 set ycor 8 set heading 180 set cilheading 180 ]    ;;vlevo nahore vodorovne
 if i = 1 [ set xcor -8 set ycor random-interval 8 18 set heading 90 set cilheading 90 ]     ;;vlevo nahore svisle
 if i = 2 [ set xcor 8 set ycor random-interval 8 18 set heading 270 set cilheading 270 ]     ;;vpravo nahore svisle
 if i = 3 [ set xcor random-interval 8 18 set ycor 8 set heading 180 set cilheading 180 ]    ;;vpravo nahore vodorovne
 if i = 4 [ set xcor -8 set ycor random-interval -18 -8 set heading 90 set cilheading 90]  ;;vlevo dole svisle
 if i = 5 [ set xcor random-interval -18 -8 set ycor -8 set heading 0 set cilheading 0] ;;vlevo dole vodorovne
 if i = 6 [ set xcor random-interval 8 18 set ycor -8 set heading 360 set cilheading 360 ]  ;;vpravo dole vodorovne
 if i = 7 [ set xcor 8 set ycor random-interval -18 -8 set heading 270 set cilheading 270] ;;vpravo dole svisle


Zatáčení dopravních prostředků

Pokud se dopravní prostředek dostane doprostřed křižovatky (pxcor < 7 and pxcor > -7 and pycor < 7 and pycor > -7), nemusí jet vždy rovně, ale může zatočit o 90 stupňů doleva nebo doprava. To je určováno náhodně po celou dobu průjezdu středem křižovatky. Atribut turn slouží k tomu, aby dopravní prostředek, který již zatočil (změnil se jeho atribut cilheading) nezatočil znovu.

  let i random 100
  if i = 0 [ set cilheading cilheading + 90 set turn 1]
  if i = 1 [ set cilheading cilheading - 90 set turn 1]

Externí odkazy

Výsledky

Závěr

Kód