Difference between revisions of "Simulace robotického vysavače"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Metoda)
(Model)
Line 10: Line 10:
  
 
=Model=
 
=Model=
 +
včetně parametrů, oborů hodnot, schémat, omezení modelu, apod. Popis musí být natolik detailní, aby podle něj bylo možné experiment zopakovat (a to samozřejmě i bez toho, že by byly k dispozici příslušné soubory s modelem).
 +
Model je postaven na simulační ploše o rozměru 50x50 s tím, že velikost robota se rovná právě jednomu poli na ploše. Průběh simulace je měřen podle jednotlivých kroků (''"ticks"''). Simulační plocha disponuje třemi různými rozloženími co se překážek týče a překážky jsou tvořeny poli s bílou barvou. Standardní povrch je pak tvořen hnědými poli, přičemž po přejezdu robota pole zesvětlají, signalizujíc, že daná pozice byla robotem vysána.
 +
[[File:Vacuum-model.png]]
 +
== Agenti ==
 +
Model obsahuje 2 typy agentů.
 +
 +
=== Robot ===
 +
Představuje robotický vysavač, je reprezentován černým kolečkem na simulované ploše. Vlastnostmi tohoto agenta jsou:
 +
* rychlost, která je stanndardně nastavena na 1
 +
* typ algoritmu, který agent používá pro porhcázení prostoru
 +
* startovní pozice
 +
 +
=== Překážky ===
 +
Představuje překážky, které se nacházjí v prostoru a blokují robota v pohybu. V protoru jsou vyznačeny bílou barvou. Rozložení těchto agentů je dáno parametrem '''obstacles'''.
 +
[[File:Obstacles2.png|thumb|left|Překážky: Simple]]
 +
[[File:Obstacles3.png|thumb|center|Překážky: Complex]]
 +
 +
 +
== Parametry ==
 +
Model je vybaven třemi paramtery, které lze měnit přímo z rozhraní simulace, ale uvnitř kódu se nachází několik dalších veličin, které ovlivňují průběh simulace a to například rychlost robota nebo stupeň otočení. Zde se budeme věnovat pouze těmto třem.
 +
 +
*'''Algorithm''' je parametr, který určuje chování robota v průběhu simulace. Na výbě jsou 4 možnosti.
 +
**'''Randomized''' je algoritmus, při kterém se robot v prostoru ohybuje zcela náhodně. Robot se náhodně natáčí na pravou či levou stranu a při střetu s překážkou se otočí o 180°.
 +
**'''Vertical''' je algoritmus, při kterém robot prochází prostor po vertikálách, pohybuje se tedy vždy shora dolů a naopak.
 +
**'''Horizontal''' je podobný jako vertical, s tím že v tomto případě se robot pohybuje horizontálně, tedy z leva do prava a naopak.
 +
**'''Advanced''' je poslední typ, u kterého se robot pohybuje vždy vstříc poli, které ještě v současném běhu nenavštívil.
 +
 +
*'''Obstacles''' je parametr, který určuje rozložení překážek v prostoru. Je rozdělen do tří úrovní.
 +
**'''None''' znamená, že prostor neobsahuje žádné překážky
 +
**'''Simple''' znamená, že se v prostoru vyskytují 4 překážky v pevně daných pozicích
 +
**'''Complex''' představuje nejtěžší úroveň překážek v modelu. Překážky jsou tvořeny tak, aby bylo obtížnější kolem nich navigovat robota.
 +
 +
*'''Start''' je parametr, který určuje startovní pozici robota
 +
**'''Corner''', robot je umístněn v levém dolnm rohu
 +
**'''Center''', robot je umístněn
 +
**'''Critical''', robot je umístněn náhodně v prostoru a v případě třetí úrvně překážek je umístněn na kritické místo u překážky
 +
== Další vlastnsti ==
 +
* Model je nastaven tak, aby simulace zastavila v momentě, kdy robot projede každé možné místo v prosotoru, a to z důvodu měření efektivity
 +
* U algoritmů vertical a horizontal byla přidána funkce, že pokud robot v jistém intervalu neprojede nové pole, změní se algoritmus na randomized. Důvodem je to, že tyto algoritmy samotné nejsou schopné projít celý prostor s přeakážkami třetí úrovně.
  
 
=Výsledky=
 
=Výsledky=

Revision as of 20:15, 15 June 2021

Název: Simulace robotického vysavače
Autor: Racj01 (talk) 23:45, 13 June 2021 (CET)
Nástroj: NetLogo
Metoda: Multiagentní

Definice problému

Simulace se bude věnovat simulaci robotického vysavače v různých místnostech domácnosti s různým rozložením. Budou zde vyzkoušeny různé algoritmy pro pohyb v prostoru a pro navigování kolem překážek. Od algoritmů s náhodným pohybem při styku s překážkou, po systematické algoritmy, které budou prostor procházet buď vertikálně nebo horizontálně.

Metoda

Simulace byla prováděna v nástroji NetLogo, jelikož se jednalo o jedinný vhodný nástroj pro tuto simulaci, aby bylo možné vizualizovat pohyb robota v prostředí a vytvářet překážky v daném prostředí.

Model

včetně parametrů, oborů hodnot, schémat, omezení modelu, apod. Popis musí být natolik detailní, aby podle něj bylo možné experiment zopakovat (a to samozřejmě i bez toho, že by byly k dispozici příslušné soubory s modelem). Model je postaven na simulační ploše o rozměru 50x50 s tím, že velikost robota se rovná právě jednomu poli na ploše. Průběh simulace je měřen podle jednotlivých kroků ("ticks"). Simulační plocha disponuje třemi různými rozloženími co se překážek týče a překážky jsou tvořeny poli s bílou barvou. Standardní povrch je pak tvořen hnědými poli, přičemž po přejezdu robota pole zesvětlají, signalizujíc, že daná pozice byla robotem vysána. Vacuum-model.png

Agenti

Model obsahuje 2 typy agentů.

Robot

Představuje robotický vysavač, je reprezentován černým kolečkem na simulované ploše. Vlastnostmi tohoto agenta jsou:

  • rychlost, která je stanndardně nastavena na 1
  • typ algoritmu, který agent používá pro porhcázení prostoru
  • startovní pozice

Překážky

Představuje překážky, které se nacházjí v prostoru a blokují robota v pohybu. V protoru jsou vyznačeny bílou barvou. Rozložení těchto agentů je dáno parametrem obstacles.

Překážky: Simple
Překážky: Complex


Parametry

Model je vybaven třemi paramtery, které lze měnit přímo z rozhraní simulace, ale uvnitř kódu se nachází několik dalších veličin, které ovlivňují průběh simulace a to například rychlost robota nebo stupeň otočení. Zde se budeme věnovat pouze těmto třem.

  • Algorithm je parametr, který určuje chování robota v průběhu simulace. Na výbě jsou 4 možnosti.
    • Randomized je algoritmus, při kterém se robot v prostoru ohybuje zcela náhodně. Robot se náhodně natáčí na pravou či levou stranu a při střetu s překážkou se otočí o 180°.
    • Vertical je algoritmus, při kterém robot prochází prostor po vertikálách, pohybuje se tedy vždy shora dolů a naopak.
    • Horizontal je podobný jako vertical, s tím že v tomto případě se robot pohybuje horizontálně, tedy z leva do prava a naopak.
    • Advanced je poslední typ, u kterého se robot pohybuje vždy vstříc poli, které ještě v současném běhu nenavštívil.
  • Obstacles je parametr, který určuje rozložení překážek v prostoru. Je rozdělen do tří úrovní.
    • None znamená, že prostor neobsahuje žádné překážky
    • Simple znamená, že se v prostoru vyskytují 4 překážky v pevně daných pozicích
    • Complex představuje nejtěžší úroveň překážek v modelu. Překážky jsou tvořeny tak, aby bylo obtížnější kolem nich navigovat robota.
  • Start je parametr, který určuje startovní pozici robota
    • Corner, robot je umístněn v levém dolnm rohu
    • Center, robot je umístněn
    • Critical, robot je umístněn náhodně v prostoru a v případě třetí úrvně překážek je umístněn na kritické místo u překážky

Další vlastnsti

  • Model je nastaven tak, aby simulace zastavila v momentě, kdy robot projede každé možné místo v prosotoru, a to z důvodu měření efektivity
  • U algoritmů vertical a horizontal byla přidána funkce, že pokud robot v jistém intervalu neprojede nové pole, změní se algoritmus na randomized. Důvodem je to, že tyto algoritmy samotné nejsou schopné projít celý prostor s přeakážkami třetí úrovně.

Výsledky

Závěr

Kód