Simulace vývoje slávy kapely

From Simulace.info
Revision as of 14:49, 8 June 2018 by Xtoml29 (talk | contribs)
Jump to: navigation, search


Zadání

Název simulace: Simulace vývoje slávy kapely

Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2017/2018)

Autor: Luboš Tomandl, xtoml29

Typ modelu: Systémová dynamika

Modelovací nástroj: Vensim

Definice problému

Jsem členem začínající kapely. Máme za sebou několik koncertů v pražských klubech, účast na několik festivalech a soutěžích. Rádi bychom se více proslavili a tedy získali více fanoušků na sociálních sítích. Víme, že pro to musíme být aktivní, vytvářet nový obsah na sítích, koncertovat, vydávat novou hudbu a točit videoklipy. Na základě účtů na Facebooku, Instagramu, YouTube a Spotify můžeme snadno sledovat, které události a činnosti nejvíce přitáhly pozornost na naše sociální sítě. Podle těchto dat tedy můžeme nasimulovat, které aktivity mohou přispět tomu, aby se povědomí (počet sledujících) o naší kapele dále navyšovalo a co naopak nedělat (pokud najdu takové situace), aby se obliba kapely nesnižovala. Je však potřeba brát v úvahu mnoho faktorů. Členové kapely mají jen omezené finanční a časové možnosti. Aby byli ochotní vkládat své prostředky do aktivit kapely, nesmí tyto aktivity snižovat jejich celkovou spokojenost, která se dá měřit přílišnou časovou vytížeností a nadměrnými náklady. Fanoušci také nemají neomezené prostředky pro navštěvování koncertů a nakupování alb.

Metoda

Simulaci zpracovávám pomocí systémové dynamiky v programu Vensim. Tuto metodu jsme zvolili z toho důvodu, abychom mohli snadno sledovat vlivy jednotlivých faktorů a vývoj obliby kapely v čase.

Model

Simulace sleduje hlavní entitu Povědomí o kapele. Tato hodnota je sama o sobě velice těžko měřitelná. Z tohoto důvodu jsou zavedeny tři entity, na jejichž výši má Povědomí o kapele vliv a které jsou již dobře měřitelné. Jde o entity Návštěvnost koncertů, Sledovanost na sociálních sítích, Počet prodaných alb. Další důležitou entitou je Spokojenost členů, která by se také měla maximalizovat. Přes entity Finanční možnosti členů a Časové možnosti členů je však spokojenost členů snižována.

Primární hodnoty modelu

Povědomí o kapele
- co ho ovlivňuje: Množství navštívených festivalů, Počet natočených videoklipů, Počet koncertů, Počet vydaných alb
- ovlivňuje: Návštěvnost koncertů, Sledovanost na sociálních sítích. - vzorec:

Návštěvnost koncertů
- co ho ovlivňuje: Časové možnosti fanoušků, Finanční možnosti fanoušků, Povědomí o kapele, Aktivita na sociálních sítích
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Spokojenost členů - vzorec:

Počet prodaných alb
- co ho ovlivňuje: Finanční možnosti fanoušků, Množství navštívených festivalů, Povědomí o kapele, Počet koncertů, Aktivita na sociálních sítítch
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Spokojenost členů - vzorec:

Sledovanost na sociálních sítích
- co ho ovlivňuje: Povědomí o kapele, Aktivita na sociálních sítích
- ovlivňuje: Spokojenost členů - vzorec:

Časové možnosti členů
- co ho ovlivňuje: Aktivita na sociálních sítích, Počet vydaných alb, Počet koncertů, Počet natočených videoklipů, Množství navštívených festivalů
- ovlivňuje: Spokojenost členů - vzorec:

Finanční možnosti členů
- co ho ovlivňuje: Počet vydaných alb, Počet koncertů, Počet natočených videoklipů, Množství navštívených festivalů, Počet prodaných alb, Návštěvnost koncertů
- ovlivňuje: Spokojenost členů - vzorec:

Spokojenost členů
- co ho ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Návštěvnost koncertů, Počet prodaných alb, Sledovanost na sociálních sítích
- ovlivňuje: - vzorec:

Operativní hodnoty modelu

Množství navštívených festivalů
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele, Počet prodaných alb - hodnota:

Počet natočených videoklipů
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele - hodnota:

Počet koncertů
- ovlivňuje: Časové možnosti členů, Povědomí o kapele, Počet prodaných alb - hodnota:

Počet vydaných alb
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele - hodnota:

Časové možnosti fanoušků
- ovlivňuje: Návštěvnost koncertů - hodnota:

Finanční možnosti fanoušků
- ovlivňuje: Návštěvnost koncertů, Počet prodaných alb - hodnota:

Diagram kauzálních smyček

Kapela CLD.png

Diagram stavů a toků

Kapela SFD.png

Vzorce

V následující části jsou popsány veškeré vzorce, které byly během simulace užity.

Primární proměnné

Výkon herců
(zvýšení výkonu herců)-Výkon herců+12/12

Výkon režiséra
(zvýšení výkonu režiséra)-Výkon režiséra+4/12

Výkon pomocného personálu
(zvýšení výkonu personálu)-Výkon pomocného personálu+6/12

Způsob zpracování
(zlepšení způsobu zpracování)-Způsob zpracování+11/12

Atraktivita divadelního spolku
(zvýšení atraktivity-snížení atraktivity)-Atraktivita divadelního spolku

Kladné reference
(zvýšení referencí-snížení referencí)-Kladné reference+10/12

Rychlost občerstvení
(zvýšení rychlosti)-Rychlost občerstvení+2/12

Cena vstupenky
(zvýšení ceny-snížení ceny)-Cena vstupenky+9/12

Povědomí o divadelní hře
(zvýšení povědomí)-Povědomí o divadelní hře+8/12

Pohodlnost sedaček
(zvýšení pohodlnosti)-Pohodlnost sedaček+3/12

Kvalita občerstvení
(zvýšení kvality)-Kvalita občerstvení+1/12

Náklady
zvýšení nákladů-Náklady

Počet diváků
(zvýšení počtu-snížení počtu)-Počet diváků

Příjmy
zvýšení příjmů-Příjmy

Zisk
(zvýšení zisku-snížení zisku)-Zisk

Operativní proměnné

Plat - tato proměnná může nabývat hodnot od 1 do 3 (vzhledem k tomu, že se jedná o ochotnický divadelní spolek, herci ani pomocný personál nejsou za svůj výkon nijak platově ohodnoceni)

  • 1 – podprůměrný plat
  • 2 – průměrný plat
  • 3 – nadprůměrný plat

Počet zkoušek - divadelní hra se nacvičuje přibližně 6 měsíců, zkouška probíhá 4x do měsíce - z toho vyplývá, že nejvyšší počet zkoušek je 24. Tato hodnota tedy může nabývat hodnot 0-24.
Vztahy v divadelním spolku - tato proměnná může nabývat následujících hodnot:

  • 1 – žádné vztahy
  • 2 – známí
  • 3 – kamarádi
  • 4 – blízcí přátelé
  • 5 – nejlepší přátelé

Znalost diváků - tato proměnná může nabývat následujících hodnot:

  • 1 – naprostá neznalost
  • 2 – malé povědomí
  • 3 – povědomí o hře
  • 4 – znalost hry
  • 5 – expert na divadelní hru

Dostupnost divadla - dostupnost divadla se odvíjí od délky cesty, kterou musí potenciální divák absolvovat:

  • 1 – více než 2 hodiny cesty
  • 2 – 1-2 hodiny cesty
  • 3 – 0,5-1 hodina cesty
  • 4 – pod 0,5 hodiny cesty

Vybavení- proměnná může nabývat následujících hodnot:

  • 1 – jen nutné vybavení
  • 2 – standardní vybavení
  • 3 – nadstandardní vybavení

Slevy - proměnná může nabývat následujících hodnot:

  • 1 - nízké slevy
  • 2 - standardní slevy
  • 3 - vysoké slevy

Výsledky

Ve výsledcích byly operativní proměnné nastaveny dle našeho divadelního spolku, a sice takto:

  • Plat - 2 (průměrný plat)
  • Počet zkoušek - 20
  • Vztahy v divadelním spolku - 3 (kamarádi)
  • Znalost diváků - 3 (povědomí o hře)
  • Dostupnost divadla - 3 (0,5-1 hodina cesty)
  • Vybavení - 2 (standardní vybavení)
  • Slevy - 2 (standardní slevy)

Z následujícího výstupu je patrné, že atraktivita našeho divadelního spolku se nachází v kladných hodnotách, má stoupající tendenci a v dlouhodobém hledisku se drží v kladné vyhovující hodnotě.
Atraktivita.PNG
A z tohoto výstupu je patrné, co kladně a pozitivně ovlivňuje atraktivitu divadelního spolku.
Atraktivita strom.PNG
A z následujícího obrázku lze vidět vývoj zisku. Na začátku není žádný zisk (naopak, náklady převažují, takže se nacházíme v záporných hodnotách). Za začátku je třeba investovat finance do pronájmu sálu, rekvizit, kulis, práv apod. S následnými představeními stoupají tržby s příchozími diváky a tím i zisk, který se nakonec dostává do kladných hodnot.
Zisk divadlo.PNG

Závěr

Simulace popisuje chod jednoduchého divadelního spolku a zejména nastiňuje hlavní faktory, které ovlivňují potenciální diváky v návštěvě divadla a divadelního představení. Zjistili jsme, jaké požadavky zákazníci na divadelní spolek kladou a co preferují při výběru divadelní hry. Překvapivě to není cena, kterou bych očekávala na prvním místě preferencí, ale zejména výkon herců a dále způsob zpracování. Dalším překvapením jsou kladné reference, které se dostaly na třetí pozici, a za nimi následuje cena vstupenky. Nakonec je zde i vidět vývoj zisku.
Tato simulace může pomoci nejen divadelním spolkům, ale dalším souborům v oblasti výkonného umění, kteří řeší ve většině případů stejný problém, a to, jak dostat co nejvíce diváků na vystoupení. V obměnách simulace může také posloužit dalším odvětvím, zejména v obchodu.

Reference

1. Bc. Martin Šverák, Atraktivita pekárny, Viděno: 7.6.2017 [online], Dostupné z: http://www.simulace.info/index.php/Atraktivita_pek%C3%A1rny
2. MILDEOVÁ, Stanislava a Viktor VOJTKO. Systémová dynamika. Vyd. 2., přeprac. V Praze: Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1448-2.

Kód

File:Tomandl kapela CLD.mdl
File:Tomandl kapela SFD.mdl