Triage - Simulace kategorizace obětí při hromadném neštěstí

From Simulace.info
Revision as of 11:40, 7 June 2014 by Xkalv18 (talk | contribs) (Agent - Rescuer (PZS - Pracovník záchranných složek))
Jump to: navigation, search

Triage je odborný název pro kategorizace obětí hromadného neštěstí dle toho, jak naléhavě potřebují péči k tomu, aby přežili. Tento systém je celosvětově uplatňován při katastrofách k tomu aby se efektivně alokovala zdravotnická péče (omezený zdroj) a dosáhlo se maximálního počtu přeživších.

Tato simulace se zabývá primární triage při hromadné katastrofě a snaží se zodpovědět na otázky její efektivity.

Definice problému

Zadání

Simulace a její výsledky vznikly na základě následujícho zadání: Xkalv18.

Cíl simulace

Cílem je vytvořit simulaci kategorizace obětí při hromadné katastrofě, která bude odpovídat na následující otázky:

  • Je triage lepší než žádná triage? (Přežije více lidí? A o kolik?)
  • Jaké jsou úmrtnosti při přeceňování neodkladnosti péče -> overtriage a jaké jsou úmrtnosti při podceňování péče -> undertriage?
  • Jsou současné tolerované limity pro overtriage - 50% a undertriage - 5% adekvátní?


Použitý systém triage klasifikace

Simulace využívá metodu triage S.T.A.R.T.


Zranění jsou zařazeni do těchto kategorií

  • Kriticky zranění - Pomoc je nutná okamžitě
  • Středně zranění - Pomoc je nutná prioritně
  • Lehké zranění - Pomoc je poskytnuta až jsou ošetřeni všichni ostatní
  • Mrtev / Za hranicí pomoci - Nejnižší priorita

Metoda

Model

Environment.png

Global Input variables

Inputs

Inputs.png

  • DoTriage (Ano/Ne) - Zda mají PZS provádět triage
  • ticksToStabilizeVictim - Počet ticků k tomu, aby medik stabilizoval oběť
  • ticksToPerformTriage - Počet ticků na provedení triage
  • init-number-of-rescuers - Počet PZS agentů
  • init-number-of-medics - Počet medik agentů
  • ticks-before-first-medic - Počet ticků před příjezdem prvního medika
  • ticks-before-next-medic - Počet ticků mezi příjezdem každého dalšího medika
  • undertriageVSOvertriageRatio (-100 až +100) - O kolik nadhondocuje/podhodnocuje PZS stav oběti
  • randomSeedValue - Seed, kterým budou inicializován náhodný generátor čísel. Lze vepsat nebo přegenerovat pomocí tlačítka "GenerateRandomSeed"

Outputs

Outputs.png

  • L (lightlyInjuredCount) - Počet lehce zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • M (moderatelyInjuredCount) - Počet středně zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • C (criticalyInjuredCount) - Počet kriticky zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • B (beyondRescueCount) - Počet skoro mrtvých (beyond rescue), kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • D (deadCount) - Celkový počet mrtvých (mrtví v oblasti + mrtví při převozu do nemocnice)
  • Rescued out of rescuable % - Procento všech zachráněných ze všceh zachranitelných =(rescuedCount / (init-number-of-victims - init-number-of-dead - init-number-beyond-rescue )) * 100
  • count victim - Počet obětí v oblasti
  • rescuedCount - Počet zachráněných
  • Rescued% - Procento zachráněných


  • deadWhenArrivedToHospital - Počet mrtvých při převozu do nemocnice (oběti, co byli do extrakční zóny doručeny ve stavu BeyondRescue)
  • overtriageCount - Počet obětí, co byli klasifikování s vyšší prioritou, než by měli mít
  • overtriagePercentage - Procento obětí, co byli klasifikování s vyšší prioritou, než by měli mít
  • undertriageCount - Počet obětí, co byli klasifikování s nižší prioritou, než by měli mít
  • undertriagePercentage - Procento obětí, co byli klasifikování s nižší prioritou, než by měli mít
  • Critical state mortality - Počet obětí, co zemřeli poté, co si prošli kritickým stavem = (totalCriticalDead / totalCriticalCount) * 100
  • totalCriticalDead - Celkový počet obětí, co si prošli kritickým stavem a zemřeli (mrtví v oblasti + mrtví při převozu do nemocnice)
  • totalCriticalCount - Celkový počet obětí, co si prošli kritickým stavem

Agent - Victim

Oběť je pasivním agentem, který se nepohybuje a čeká na zárchanu. Při inicializaci simulace jsou oběti náhodně umístěny do prostoru a je jim vygenerováno úvodní zdraví ("initial health") a rychlost zhoršování jejich zdravotního stavu "deterioration rate". Oběti zanikají při jejich eskortování do evakuační zóny. Jejich ikonka odpovídá zdravotnímu stavu (viz tabulka níže) a jejich barva odpovídá přiřazené kategorii v rámci TRIAGE. Pokud oběť není kategorizovaná, má bílou barvu.

Následující tabulka ukazuje zdravotní stavy a s němi související hodnoty, včetně ideální TRIAGE kategorizace pro daný zdravotní stav:

Icon (Turtle shape) Triage Color Název stavu Priority Health From Health To Initial Health Deterioration rate
CriticalyInjuredIcon.png Red CriticalInjured 1 25 50 50 - abs random-normal 0 3 abs random-normal 0.0 0.05
ModeratelyInjuredIcon.png Yellow ModeratelyInjured 2 50 75 75 - abs random-normal 0 6 abs random-normal 0.00 0.01
LightlyInjuredIcon.png Lime LightlyInjured 3 75 100 100 - abs random-normal 0 6 abs random-normal 0.001 0.001
BeyondRescueIcon.png Grey BeyondRescue 4 0 25 25 - abs random-normal 0 3 abs random-normal 0.0 0.05
DeadIcon.png Black Dead 5 0 25 0 0

Agent - Rescuer (PZS - Pracovník záchranných složek)

Tyto agentni, kteří mají podobu modré šipky RescuerIcon.png, jsou zodpovědní za provádění triage. Na místo katastrofy doráží jako první. Postupně kategorizují oběti. Vždy si jako svůj cíl k TRIAGE vyberou tu nejbližší oběť, co není kategorizovaná, a nemá jí jako svůj cíl vybraný jiný záchranář a nestará se o ně medik. Ve chvíli kdy jsou všechny oběti kategorizovány, začne kategorizace obětí znovu (tzv. ReTRIAGE).

Výsledky

Závěr

Kód