Simulace hašení požárů hasícími vozy

From Simulace.info
Revision as of 14:24, 28 May 2016 by Tomáš (talk | contribs)
Jump to: navigation, search


Simulace hašení požárů hasícími vozy

Tato simulace by se týkala simulování výjezdu hasících aut k požáru. Požáry by byly zákládány náhodně a kontinuálně, v rámci náhodného prvku. Taktéž je možnost vyzkoušet fixní nastavení požárů. Požáry by měly různou rychlost šíření, tzn. některý by se šířil rychle, některý naopak pomalu. Prostředí, ve kterém by se požáry šířily, by bylo pokryto různým povrchem a každý by měl jiné specifikace šíření. Například přes beton by se požár šířil těžce, naopak na travnatém povrchu by šíření nemělo zábrany. Další z možných povrchů může být např. písek. Hasící vozy by vyjížděly ze základny, kde by taktéž byla nádrž, ke které by se musely hasící vozy vracet v případě, že by jim došla voda. Vozy by se pohybovaly různou rychlostí a taktéž by měly různou kapacitu vody. Pokud se hasící vůz dostane do ohně, existuje šance, že dle jeho odolnosti buď v ohni shoří, či nikoliv. Pro každou simulaci bude možné nastavit počet hasících vozů, případně počet vzniklých požárů.

Zadání

Název simulace: Simulace hašení požárů hasícími vozy

Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)

Autor: Bc. Jakub Hejduk

Typ modelu: multiagentní

Modelovací nástroj: NetLogo 5.3.1

Agenti a atributy

  • Hasící vůz
    • Rychlost jízdy (pace)
    • Množství vody (water_capacity)
    • Odolnost (durability)
  • Požár
    • Rychlost šíření (speed_of_spread)
  • Terén
    • Druh (type)
  • Nádrž

Parametry

  • Počet hasících vozů
  • Počet uhašených požárů
  • Počet aktivních požárů
  • Počet zničených/shořelých hasících vozů

Cíl/výstupy práce

Cílem práce je nasimulovat různé scénáře požárů s různými počty hasících vozů. Je možnost vyzkoušet buď náhodnou tvorbu požárů, nebo fixní nastavení požárů - scénáře. U fixních scénářů lze následně měřit, za jak dlouho různé počty hasících vozů uhasí požár. Poté optimalizovat počet hasících vozů pro fixní nastavení. Přitom sledovat na monitorech výše vypsané parametry, kolik bylo uhašených požárů, kolik ještě zbývá aktivních požárů, kolik aut bylo zničeno.

Komentáře

Prostor pro komentáře k zadání.

Problém je, že tohle téma je úplně "měkké". Pracujete s velmi subjektivními, prakticky neměřitelnými charakteristikami. V podstatě tam nemáte nic, čeho byste se mohl chytit. Čili nějakou simulaci byste z toho určitě udělal, ale nedokázal byste splnit podmínku její validity. Nemáte jak to porovnat s realitou. Tomáš (talk) 11:10, 15 May 2016 (CEST)

Změna zadání, jelikož předchozí nevyhovovalo podmínkám. Xhejj23 (talk) 23:31, 18 May 2016 (CEST)

Helejte, obecně OK, ale: jednak to není moc multiagentní. Problém je v tom, že u těch hasičských vozů není příliš moc potřeba nějakého autonomního rozhodování (na rozdíl např. od lidí utíkajících z místnosti v našem příklad Building Escape). Proto si dovedu docela dobře představit, že výsledků za určitých okolností dosáhnete i například obecnou MC simulací a možná snáze. Ale záleží hodně na tom, jak přesně by simulace vypadala.

Ale budiž. Horší je stále ještě velmi nekonkrétní zadání. Na mě to působí, že vlastně úplně nevíte, co byste potřeboval simulovat. Bude tam šíření požáru nějakými materiály, jak ale třeba bude vypadat ta oblast, atd... Máte tam třeba faktor zničení hasičských aut. To je opravdu tak častá eventualita, že je nutné ji zahrnovat do modelu? To tedy dost pochybuji. Atd.

Jinak řečeno, když jsme simulovali Building escape, tak ta simulace dokázala třeba odpovědět na otázky, jak se mění šance lidí na přežití s rostoucím počtem nouzových východů a jak se mění šance lidí na přežití s jejich počtem v místnosti, přičemž jde o čtvercovou uzavřenou místnost velikosti v reálu cca 50x50m bez vnitřních překážek. Tomáš (talk) 23:52, 21 May 2016 (CEST)

Oblast by vypadala jako mix různých prostředí, beton jako silnice, po které by hasicí vozy jezdily, tráva jako okolí a písek. Auto by jezdilo spíše jen po silnici a trávě, v písku by mohlo zapadnout. Lze přidat do simulace, že by auta mohla jezdit po písku, ale s nějakou pravděpodobností by zapadla. Následně by byla možnost přidat funkcionalitu, že by ho jiné auto mohlo jet vysvobodit, ale také by mohlo zapadnout. Ohledně zničení hasičských aut, kdyby se stalo, že zůstane uvězněn(obklíčen) ohněm, tak nelze ho nechat projet ohněm, aniž by se mu nic nestalo.

Zde by vlastně byla situace, jak dlouho trvá uhasit požáry s proměnným počtem vozů. Toto lze ověřit na předem připravených scénářích a regulovat pouze počet aut. Taktéž lze přidat limit vody, která bude k dispozici.

Přiznávám, že trošku vařím z vody, jelikož spousta témat co mě napadla, byla vypracována v předchozích semestrech. Původně jsem chtěl udělat simulaci v Simprocesu na benzínovou pumpu (různé varianty refillu paliva, které se spotřebovává + optimalizace poskoků u stojanů a za pokladnou), ale bohužel jsem nesehnal reálná data, která jsou podmínkou pro tento druh simulace. Pokud Vás napadá, jak tuto simulaci obohatit, nepohrdl bych Vaší radou. Xhejj23 (talk) 00:26, 24 May 2016 (CEST)

No, je to bohužel vidět, že z vody vaříte. Nicméně, to zase nejste sám. Simulace bezínové pumpy by byla super, nezkoušel jste prostě oslovit provozovatele nějaké pumpy, jestli by Vám data neposkytli? Pump je spousta a zase byste po nikom nechtěl nic extra důvěrného, věřím, že s vynaložením nějakého úsilí byste potřebná data dříve či později i dokázal sehnat.

S tím hašením tak, jak to máte pojato, mi to přijde trochu jako zbytečné. Ale když už byste chtěl dělat tohle téma, co tedy rozšířit Building escape např. tím, že byste tam přidal překážky, musel byste řešit pohyb lidí kolem nich (chodby, atd.), pohyb ohně kolem nich, případně podle materiálu, ze kterého jsou vyrobeny i např. jejich prohoření, event. i zborcení budovy (její části), apod. Tomáš (talk) 15:24, 28 May 2016 (CEST)