Difference between revisions of "Xmolm00"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Simulace optimálního zalesňování při těžbě dřeva)
Line 1: Line 1:
== Simulace optimálního zalesňování při těžbě dřeva ==
+
== Čištění ropné skvrny==
  
Následující práce se bude zabývat problematikou doplňování lesní půdy při vytěžování smrkového dřeva, jehož průměrná doba růstu čítá 30 let. Firma Usaď a zkácej s.r.o., která je majitelm půdy o rozloze 36m2, by ráda věděla, zdali bude muset dokupovat dřevo (a jaké množství) pro odběratele při určité poptávce po následujících 100 let. Firma produkuje svým odběratelům dřevo v tzv. plnometrech (dále jen pm) podle objednávky. Do této simulace však vstupují i nepříznivé povětrnostní podmínky, kůrovci, selhání těžebních a výsadních techniky a aktivisté Greenpeace. Bude potřeba započítat i rychlost vysazování.
+
V případě havárie ropné plošiny či tankeru uniká do moře tisíce tun ropy. Předmětem simulace bude otázka, kdy je optimální počet plavidel schopno ropu z moře odsát za určitý čas. Mezi parametry se bude řadit rychlost úniku ropy a počet „odsávacích“ plavidel. Dále bude i nastavitelná počáteční velikost skvrny v tunách, což bude počáteční stav, kdy lodě začnou ropu odsávat. Nejhlavnější body nastavení budou finanční mantinely při likvidaci skvrny a požadovaný počet dnů na uklizení. Součástí této mise bude i ponorka pro opravu zdroje ropy. Jakmile se dostane ke zdroji úniku, zvětšování ropné skvrny ustane. Každá z lodí bude mít konstantní rychlost odsávání. Pokud v lokalitě, kde se loď nachází, není žádná skvrna loď se „posune“. Každá loď má omezenou kapacitu a po jejím naplnění se musí vrátit do přístavu. Situaci komplikuje fakt, že ropa se na moři rychle rozplývá do okolí, tudíž jedním z parametrů bude i rychlost rozptylování skvrny. Simulace bude probíhat na 1 tick jako 1 hodina, přičemž budou sledovány navyšující se finance při provozu lodí za den a počet dní. Pokud se jedna z hodnot dostane za parametrizovatelné stavy (celkové finance a počet dní k úklidu havárie), hodnota změní barvu.
 
 
V případě, že strom dosáhne 30 let je pokácen a uskladněn. Při poptávce mají přednost uskladněné stromy před pokácením dorostlých.
 
  
 
== Zadání ==
 
== Zadání ==
  
'''Název simulace''': Simulace optimálního zalesňování při těžbě dřeva
+
'''Název simulace''': Čištění ropné skvrny
  
 
'''Předmět''': 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
 
'''Předmět''': 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
Line 13: Line 11:
 
'''Autor''': Bc. Martin Mol
 
'''Autor''': Bc. Martin Mol
  
'''Typ modelu''': Monte Carlo
+
'''Typ modelu''': Multiagentní
 
 
'''Modelovací nástroj''': Excel
 
 
 
== Proměnné ==
 
 
'''Parametry'''
 
 
 
* Dospělost stromu (pm)
 
* Počáteční zásoba dřeva
 
 
 
'''Konstanty'''
 
 
 
* Půda pro osazování: 36km2
 
* Počet stromů na 1km2: 111 000
 
  
'''Náhodné veličiny'''
+
'''Modelovací nástroj''': NetLogo
  
* Zničené stromy za rok (pm)
 
* Objednávky (pm)
 
* Velikost skladu (pm)
 
  
 +
==Parametry==
 +
* Akceptovatelná investice do likvidace katastrofy
 +
* Požadovaný počet dní na vyčištění
 +
* Počet lodí (bude uvedena cena za provoz jedné lodi na den)
 +
* Rychlost úniku ropy (t/h)
 +
* Počáteční velikost skvrny (km2)
 +
* Rychlost ponorky (km/h) –
 +
* Vzdálenost přístavu (km)
 +
* Rychlost rozptýlení skvrny (km/h)
 +
==Logování==
 +
* Utraceno peněz za každý den celé akce
 +
* Počet dní, 1den = 24tiků
 
== Výstupy práce ==
 
== Výstupy práce ==
  
Výsledek simulace odpoví, zdali je pokrytí poptávky dostatečné. Simulace ukáže jaké bude optimální množství vysazování a kácení lesa při různé poptávce.
+
Cílem simulace je nalézt nastavení takové nastavení parametrů, které odpovídá optimálnímu rozvržení financí vůči počtu dní na čištění ropné skvrny.

Revision as of 21:13, 6 May 2016

Čištění ropné skvrny

V případě havárie ropné plošiny či tankeru uniká do moře tisíce tun ropy. Předmětem simulace bude otázka, kdy je optimální počet plavidel schopno ropu z moře odsát za určitý čas. Mezi parametry se bude řadit rychlost úniku ropy a počet „odsávacích“ plavidel. Dále bude i nastavitelná počáteční velikost skvrny v tunách, což bude počáteční stav, kdy lodě začnou ropu odsávat. Nejhlavnější body nastavení budou finanční mantinely při likvidaci skvrny a požadovaný počet dnů na uklizení. Součástí této mise bude i ponorka pro opravu zdroje ropy. Jakmile se dostane ke zdroji úniku, zvětšování ropné skvrny ustane. Každá z lodí bude mít konstantní rychlost odsávání. Pokud v lokalitě, kde se loď nachází, není žádná skvrna loď se „posune“. Každá loď má omezenou kapacitu a po jejím naplnění se musí vrátit do přístavu. Situaci komplikuje fakt, že ropa se na moři rychle rozplývá do okolí, tudíž jedním z parametrů bude i rychlost rozptylování skvrny. Simulace bude probíhat na 1 tick jako 1 hodina, přičemž budou sledovány navyšující se finance při provozu lodí za den a počet dní. Pokud se jedna z hodnot dostane za parametrizovatelné stavy (celkové finance a počet dní k úklidu havárie), hodnota změní barvu.

Zadání

Název simulace: Čištění ropné skvrny

Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)

Autor: Bc. Martin Mol

Typ modelu: Multiagentní

Modelovací nástroj: NetLogo


Parametry

  • Akceptovatelná investice do likvidace katastrofy
  • Požadovaný počet dní na vyčištění
  • Počet lodí (bude uvedena cena za provoz jedné lodi na den)
  • Rychlost úniku ropy (t/h)
  • Počáteční velikost skvrny (km2)
  • Rychlost ponorky (km/h) –
  • Vzdálenost přístavu (km)
  • Rychlost rozptýlení skvrny (km/h)

Logování

  • Utraceno peněz za každý den celé akce
  • Počet dní, 1den = 24tiků

Výstupy práce

Cílem simulace je nalézt nastavení takové nastavení parametrů, které odpovídá optimálnímu rozvržení financí vůči počtu dní na čištění ropné skvrny.