Difference between revisions of "Xhejj23"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
 
(2 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 1: Line 1:
{{DISPLAYTITLE:Simulace hašení požárů hasícími vozy}}
+
{{DISPLAYTITLE:Rozšíření simulace Building escape}}
  
== Simulace hašení požárů hasícími vozy ==
+
== Rozšíření simulace Building escape ==
  
Tato simulace by se týkala simulování výjezdu hasících aut k požáru. Požáry by byly zákládány náhodně a kontinuálně, v rámci náhodného prvku. Taktéž je možnost vyzkoušet fixní nastavení požárů. Požáry by měly různou rychlost šíření, tzn. některý by se šířil rychle, některý naopak pomalu. Prostředí, ve kterém by se požáry šířily, by bylo pokryto různým povrchem a každý by měl jiné specifikace šíření. Například přes beton by se požár šířil těžce, naopak na travnatém povrchu by šíření nemělo zábrany. Další z možných povrchů může být např. písek. Hasící vozy by vyjížděly ze základny, kde by taktéž byla nádrž, ke které by se musely hasící vozy vracet v případě, že by jim došla voda. Vozy by se pohybovaly různou rychlostí a taktéž by měly různou kapacitu vody. Pokud se hasící vůz dostane do ohně, existuje šance, že dle jeho odolnosti buď v ohni shoří, či nikoliv. Pro každou simulaci bude možné nastavit počet hasících vozů, případně počet vzniklých požárů.
+
Simulace se bude týkat rozšíření učební úlohy Building escape. Ta v současném stavu poskytuje prázdnou místnost, ze které se snaží lidé uprchnout před požárem. Tento základní motiv bude rozšířen o přidání překážek, okolo kterých budou muset lidé chodit, taktéž přidání místností, ze kterých budou muset vylézt, případně chodeb k únikovým východům, kde se budou lidé štosovat. Taktéž bude přidáno okno, ze kterého bude možnost vyskočit ven a spoléhat, že budou hasiči mít připravenou plachtu, do které člověk spadne. Tato možnost bude podléhat náhodě, např. 10% z celku bude mít odvahu skočit a v 50% se skok povede. Všechny překážky a místnosti budou z druhu materiálu, předpokladem je beton, dřevo a sádrokarton, přičemž sádrokarton prohoří nejrychleji, naopak beton nejpomaleji. Možností rozšíření je přítomnost hydrantu, ze kterého bude možnost, dle jeho kapacity, část ohně uhasit a zamezit šíření do uhašené strany. Nastavení počtu místností, překážek, ohňů, lidí bude k dispozici. Některé prvky budou ovšem limitovány z prostorových důvodů.
  
 
== Zadání ==
 
== Zadání ==
  
''' Název simulace''': Simulace hašení požárů hasícími vozy
+
''' Název simulace''': Rozšíření simulace Building escape
  
 
''' Předmět''': 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
 
''' Předmět''': 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
Line 19: Line 19:
 
== Agenti a atributy ==
 
== Agenti a atributy ==
  
* '''Hasící vůz'''
+
Původní agenti zůstanou plus k nim budou doplněni další:
** Rychlost jízdy (pace)
 
** Množství vody (water_capacity)
 
** Odolnost (durability)
 
  
* '''Požár'''
+
* '''Místnost'''
** Rychlost šíření (speed_of_spread)
+
** Velikost
 +
** Materiál
 +
** Durabilita
  
* '''Terén'''
+
* '''Okno'''
** Druh (type)
+
** Velikost
 +
** Souřadnice
  
* '''Nádrž'''
+
* '''Překážka'''
 +
** Druh - ohnutí(tvar)
 +
** Velikost
 +
** Materiál
 +
** Durabilita
 +
 
 +
* '''Hydrant'''
 +
** Kapacita
 +
** Durabilita
  
 
== Parametry ==
 
== Parametry ==
  
* Počet hasících vozů
 
* Počet uhašených požárů
 
 
* Počet aktivních požárů
 
* Počet aktivních požárů
* Počet zničených/shořelých hasících vozů
+
* Počet zachráněných lidí
 +
* Počet uhořelých lidí
 +
* Počet lidí, kteří vyskočili z okna
 +
* Počet zachráněných skokem z okna
 +
* Počet mrtvých skokem z okna
 +
* Počet lidí, kteří hasili hydrantem
  
 
== Cíl/výstupy práce ==
 
== Cíl/výstupy práce ==
  
Cílem práce je nasimulovat různé scénáře požárů s různými počty hasících vozů. Je možnost vyzkoušet buď náhodnou tvorbu požárů, nebo fixní nastavení požárů - scénáře. U fixních scénářů lze následně měřit, za jak dlouho různé počty hasících vozů uhasí požár. Poté optimalizovat počet hasících vozů pro fixní nastavení. Přitom sledovat na monitorech výše vypsané parametry, kolik bylo uhašených požárů, kolik ještě zbývá aktivních požárů, kolik aut bylo zničeno.
+
Cílem práce bude nasimulování tohoto scénáře a zjištění zadaných parametrů přeživších, naopak mrtvých, odvážlivců, co skočili atp. Tyto získané hodnoty budou posléze porovnány s čistou, základní simulací Building escape a dle porovnání bude stanoveno, která situace dopadla lépe, respektive ve kterém prostředí je větší šance na přežití. V prázdné místnosti se požár šíří rychle, jelikož se nemá o co zastavit. Zde bude mít určité blokády a je otázkou, jaké bude porovnání prázdné vs. "plné" místnosti.
  
 
== Komentáře ==
 
== Komentáře ==
Line 70: Line 81:
 
Takže uvidím, jestli dostanu odpověď od výše zmíněných, ale zatím bych tedy využil Vaší poznámky a udělal bych simulaci rozšíření building escapu o chodby, překážky, materiály, případně přidání hydrantu do místnosti.
 
Takže uvidím, jestli dostanu odpověď od výše zmíněných, ale zatím bych tedy využil Vaší poznámky a udělal bych simulaci rozšíření building escapu o chodby, překážky, materiály, případně přidání hydrantu do místnosti.
 
Ještě jsem obepsal další pumpy, tak uvidím, co mi odpoví. [[User:Xhejj23|Xhejj23]] ([[User talk:Xhejj23|talk]]) 16:28, 28 May 2016 (CEST)
 
Ještě jsem obepsal další pumpy, tak uvidím, co mi odpoví. [[User:Xhejj23|Xhejj23]] ([[User talk:Xhejj23|talk]]) 16:28, 28 May 2016 (CEST)
 +
 +
OK, osobně si myslím, že lépe pochodíte u menší "no name" pumpy než u mezinárodního řetězce, kde mají svá pravidla. Každopádně jedno nebo druhé máte '''schváleno''' pod podmínkou, že sem do 1.6. napíšete definitivně variantu (a přesné zadání) pro které jste se rozhodl. [[User:Tomáš|Tomáš]] ([[User talk:Tomáš|talk]]) 21:57, 28 May 2016 (CEST)
 +
 +
Já jsem chtěl shell právě kvůli těm poskokům u stojanů. Ale psal jsem i na MOL, ONO tak uvidím, jestli uspěju u nich. Do 1.6. to sem napíšu. Děkuji Vám za konzultace. [[User:Xhejj23|Xhejj23]] ([[User talk:Xhejj23|talk]]) 22:47, 28 May 2016 (CEST)
 +
 +
Bohužel se mi dostalo dalších dvou odmítnutí od benzínek, tudíž jsem zvolil variantu rozšíření Building escape. Výše bylo formulováno zadání. [[User:Xhejj23|Xhejj23]] ([[User talk:Xhejj23|talk]]) 23:46, 1 June 2016 (CEST)

Latest revision as of 22:46, 1 June 2016


Rozšíření simulace Building escape

Simulace se bude týkat rozšíření učební úlohy Building escape. Ta v současném stavu poskytuje prázdnou místnost, ze které se snaží lidé uprchnout před požárem. Tento základní motiv bude rozšířen o přidání překážek, okolo kterých budou muset lidé chodit, taktéž přidání místností, ze kterých budou muset vylézt, případně chodeb k únikovým východům, kde se budou lidé štosovat. Taktéž bude přidáno okno, ze kterého bude možnost vyskočit ven a spoléhat, že budou hasiči mít připravenou plachtu, do které člověk spadne. Tato možnost bude podléhat náhodě, např. 10% z celku bude mít odvahu skočit a v 50% se skok povede. Všechny překážky a místnosti budou z druhu materiálu, předpokladem je beton, dřevo a sádrokarton, přičemž sádrokarton prohoří nejrychleji, naopak beton nejpomaleji. Možností rozšíření je přítomnost hydrantu, ze kterého bude možnost, dle jeho kapacity, část ohně uhasit a zamezit šíření do uhašené strany. Nastavení počtu místností, překážek, ohňů, lidí bude k dispozici. Některé prvky budou ovšem limitovány z prostorových důvodů.

Zadání

Název simulace: Rozšíření simulace Building escape

Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)

Autor: Bc. Jakub Hejduk

Typ modelu: multiagentní

Modelovací nástroj: NetLogo 5.3.1

Agenti a atributy

Původní agenti zůstanou plus k nim budou doplněni další:

  • Místnost
    • Velikost
    • Materiál
    • Durabilita
  • Okno
    • Velikost
    • Souřadnice
  • Překážka
    • Druh - ohnutí(tvar)
    • Velikost
    • Materiál
    • Durabilita
  • Hydrant
    • Kapacita
    • Durabilita

Parametry

  • Počet aktivních požárů
  • Počet zachráněných lidí
  • Počet uhořelých lidí
  • Počet lidí, kteří vyskočili z okna
  • Počet zachráněných skokem z okna
  • Počet mrtvých skokem z okna
  • Počet lidí, kteří hasili hydrantem

Cíl/výstupy práce

Cílem práce bude nasimulování tohoto scénáře a zjištění zadaných parametrů přeživších, naopak mrtvých, odvážlivců, co skočili atp. Tyto získané hodnoty budou posléze porovnány s čistou, základní simulací Building escape a dle porovnání bude stanoveno, která situace dopadla lépe, respektive ve kterém prostředí je větší šance na přežití. V prázdné místnosti se požár šíří rychle, jelikož se nemá o co zastavit. Zde bude mít určité blokády a je otázkou, jaké bude porovnání prázdné vs. "plné" místnosti.

Komentáře

Prostor pro komentáře k zadání.

Problém je, že tohle téma je úplně "měkké". Pracujete s velmi subjektivními, prakticky neměřitelnými charakteristikami. V podstatě tam nemáte nic, čeho byste se mohl chytit. Čili nějakou simulaci byste z toho určitě udělal, ale nedokázal byste splnit podmínku její validity. Nemáte jak to porovnat s realitou. Tomáš (talk) 11:10, 15 May 2016 (CEST)

Změna zadání, jelikož předchozí nevyhovovalo podmínkám. Xhejj23 (talk) 23:31, 18 May 2016 (CEST)

Helejte, obecně OK, ale: jednak to není moc multiagentní. Problém je v tom, že u těch hasičských vozů není příliš moc potřeba nějakého autonomního rozhodování (na rozdíl např. od lidí utíkajících z místnosti v našem příklad Building Escape). Proto si dovedu docela dobře představit, že výsledků za určitých okolností dosáhnete i například obecnou MC simulací a možná snáze. Ale záleží hodně na tom, jak přesně by simulace vypadala.

Ale budiž. Horší je stále ještě velmi nekonkrétní zadání. Na mě to působí, že vlastně úplně nevíte, co byste potřeboval simulovat. Bude tam šíření požáru nějakými materiály, jak ale třeba bude vypadat ta oblast, atd... Máte tam třeba faktor zničení hasičských aut. To je opravdu tak častá eventualita, že je nutné ji zahrnovat do modelu? To tedy dost pochybuji. Atd.

Jinak řečeno, když jsme simulovali Building escape, tak ta simulace dokázala třeba odpovědět na otázky, jak se mění šance lidí na přežití s rostoucím počtem nouzových východů a jak se mění šance lidí na přežití s jejich počtem v místnosti, přičemž jde o čtvercovou uzavřenou místnost velikosti v reálu cca 50x50m bez vnitřních překážek. Tomáš (talk) 23:52, 21 May 2016 (CEST)

Oblast by vypadala jako mix různých prostředí, beton jako silnice, po které by hasicí vozy jezdily, tráva jako okolí a písek. Auto by jezdilo spíše jen po silnici a trávě, v písku by mohlo zapadnout. Lze přidat do simulace, že by auta mohla jezdit po písku, ale s nějakou pravděpodobností by zapadla. Následně by byla možnost přidat funkcionalitu, že by ho jiné auto mohlo jet vysvobodit, ale také by mohlo zapadnout. Ohledně zničení hasičských aut, kdyby se stalo, že zůstane uvězněn(obklíčen) ohněm, tak nelze ho nechat projet ohněm, aniž by se mu nic nestalo.

Zde by vlastně byla situace, jak dlouho trvá uhasit požáry s proměnným počtem vozů. Toto lze ověřit na předem připravených scénářích a regulovat pouze počet aut. Taktéž lze přidat limit vody, která bude k dispozici.

Přiznávám, že trošku vařím z vody, jelikož spousta témat co mě napadla, byla vypracována v předchozích semestrech. Původně jsem chtěl udělat simulaci v Simprocesu na benzínovou pumpu (různé varianty refillu paliva, které se spotřebovává + optimalizace poskoků u stojanů a za pokladnou), ale bohužel jsem nesehnal reálná data, která jsou podmínkou pro tento druh simulace. Pokud Vás napadá, jak tuto simulaci obohatit, nepohrdl bych Vaší radou. Xhejj23 (talk) 00:26, 24 May 2016 (CEST)

No, je to bohužel vidět, že z vody vaříte. Nicméně, to zase nejste sám. Simulace bezínové pumpy by byla super, nezkoušel jste prostě oslovit provozovatele nějaké pumpy, jestli by Vám data neposkytli? Pump je spousta a zase byste po nikom nechtěl nic extra důvěrného, věřím, že s vynaložením nějakého úsilí byste potřebná data dříve či později i dokázal sehnat.

S tím hašením tak, jak to máte pojato, mi to přijde trochu jako zbytečné. Ale když už byste chtěl dělat tohle téma, co tedy rozšířit Building escape např. tím, že byste tam přidal překážky, musel byste řešit pohyb lidí kolem nich (chodby, atd.), pohyb ohně kolem nich, případně podle materiálu, ze kterého jsou vyrobeny i např. jejich prohoření, event. i zborcení budovy (její části), apod. Tomáš (talk) 15:24, 28 May 2016 (CEST)

Zkoušel jsem se ptát na Shellce, když jsem tankoval.Vlastně bych potřeboval krom příjezdu zákazníků i dejme tomu data o tom, kolik pomocníků u stojanů mají a kdy, ale paní řekla, že už nekolikrát byli tázáni na poskytnutí určitých informací pro studijní účely a vedení není moc ochotné sdělovat "citlivé" informace. Ve středu jsem ještě emailoval pár pumpám, MOL mám pocit a Benzina(zatím bez odpovědi), ale tam nemají ty pomocníky u stojanů, tudíž bych si musel buď počet vymyslet, nebo je nezahrnovat do simulace.

Takže uvidím, jestli dostanu odpověď od výše zmíněných, ale zatím bych tedy využil Vaší poznámky a udělal bych simulaci rozšíření building escapu o chodby, překážky, materiály, případně přidání hydrantu do místnosti. Ještě jsem obepsal další pumpy, tak uvidím, co mi odpoví. Xhejj23 (talk) 16:28, 28 May 2016 (CEST)

OK, osobně si myslím, že lépe pochodíte u menší "no name" pumpy než u mezinárodního řetězce, kde mají svá pravidla. Každopádně jedno nebo druhé máte schváleno pod podmínkou, že sem do 1.6. napíšete definitivně variantu (a přesné zadání) pro které jste se rozhodl. Tomáš (talk) 21:57, 28 May 2016 (CEST)

Já jsem chtěl shell právě kvůli těm poskokům u stojanů. Ale psal jsem i na MOL, ONO tak uvidím, jestli uspěju u nich. Do 1.6. to sem napíšu. Děkuji Vám za konzultace. Xhejj23 (talk) 22:47, 28 May 2016 (CEST)

Bohužel se mi dostalo dalších dvou odmítnutí od benzínek, tudíž jsem zvolil variantu rozšíření Building escape. Výše bylo formulováno zadání. Xhejj23 (talk) 23:46, 1 June 2016 (CEST)