Difference between revisions of "Triage - Simulace kategorizace obětí při hromadném neštěstí"
(→Agent - Victim) |
(→Agent - Victim) |
||
Line 75: | Line 75: | ||
== Agent - Victim == | == Agent - Victim == | ||
Oběť je pasivním agentem, který se nepohybuje a čeká na zárchanu. Při inicializaci simulace jsou oběti náhodně umístěny do prostoru a je jim vygenerováno úvodní zdraví ("initial health" a rychlost zhoršování jejich zdravotního stavu "deterioration rate". Oběti zanikají při jejich eskortování do evakuační zóny. | Oběť je pasivním agentem, který se nepohybuje a čeká na zárchanu. Při inicializaci simulace jsou oběti náhodně umístěny do prostoru a je jim vygenerováno úvodní zdraví ("initial health" a rychlost zhoršování jejich zdravotního stavu "deterioration rate". Oběti zanikají při jejich eskortování do evakuační zóny. | ||
+ | |||
+ | Následující tabulka ukazuje zdravotní stavy a s němi související hodnoty, včetně ideální TRIAGE kategorizace pro daný zdravotní stav: | ||
<table border="1"> | <table border="1"> |
Revision as of 11:32, 7 June 2014
Triage je odborný název pro kategorizace obětí hromadného neštěstí dle toho, jak naléhavě potřebují péči k tomu, aby přežili. Tento systém je celosvětově uplatňován při katastrofách k tomu aby se efektivně alokovala zdravotnická péče (omezený zdroj) a dosáhlo se maximálního počtu přeživších.
Tato simulace se zabývá primární triage při hromadné katastrofě a snaží se zodpovědět na otázky její efektivity.
Contents
Definice problému
Zadání
Simulace a její výsledky vznikly na základě následujícho zadání: Xkalv18.
Cíl simulace
Cílem je vytvořit simulaci kategorizace obětí při hromadné katastrofě, která bude odpovídat na následující otázky:
- Je triage lepší než žádná triage? (Přežije více lidí? A o kolik?)
- Jaké jsou úmrtnosti při přeceňování neodkladnosti péče -> overtriage a jaké jsou úmrtnosti při podceňování péče -> undertriage?
- Jsou současné tolerované limity pro overtriage - 50% a undertriage - 5% adekvátní?
Použitý systém triage klasifikace
Simulace využívá metodu triage S.T.A.R.T.
Zranění jsou zařazeni do těchto kategorií
- Kriticky zranění - Pomoc je nutná okamžitě
- Středně zranění - Pomoc je nutná prioritně
- Lehké zranění - Pomoc je poskytnuta až jsou ošetřeni všichni ostatní
- Mrtev / Za hranicí pomoci - Nejnižší priorita
Metoda
Model
Global Input variables
Inputs
- DoTriage (Ano/Ne) - Zda mají PZS provádět triage
- ticksToStabilizeVictim - Počet ticků k tomu, aby medik stabilizoval oběť
- ticksToPerformTriage - Počet ticků na provedení triage
- init-number-of-rescuers - Počet PZS agentů
- init-number-of-medics - Počet medik agentů
- ticks-before-first-medic - Počet ticků před příjezdem prvního medika
- ticks-before-next-medic - Počet ticků mezi příjezdem každého dalšího medika
- undertriageVSOvertriageRatio (-100 až +100) - O kolik nadhondocuje/podhodnocuje PZS stav oběti
- randomSeedValue - Seed, kterým budou inicializován náhodný generátor čísel. Lze vepsat nebo přegenerovat pomocí tlačítka "GenerateRandomSeed"
Outputs
- L (lightlyInjuredCount) - Počet lehce zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
- M (moderatelyInjuredCount) - Počet středně zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
- C (criticalyInjuredCount) - Počet kriticky zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
- B (beyondRescueCount) - Počet skoro mrtvých (beyond rescue), kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
- D (deadCount) - Celkový počet mrtvých (mrtví v oblasti + mrtví při převozu do nemocnice)
- Rescued out of rescuable % - Procento všech zachráněných ze všceh zachranitelných =(rescuedCount / (init-number-of-victims - init-number-of-dead - init-number-beyond-rescue )) * 100
- count victim - Počet obětí v oblasti
- rescuedCount - Počet zachráněných
- Rescued% - Procento zachráněných
- deadWhenArrivedToHospital - Počet mrtvých při převozu do nemocnice (oběti, co byli do extrakční zóny doručeny ve stavu BeyondRescue)
- overtriageCount - Počet obětí, co byli klasifikování s vyšší prioritou, než by měli mít
- overtriagePercentage - Procento obětí, co byli klasifikování s vyšší prioritou, než by měli mít
- undertriageCount - Počet obětí, co byli klasifikování s nižší prioritou, než by měli mít
- undertriagePercentage - Procento obětí, co byli klasifikování s nižší prioritou, než by měli mít
- Critical state mortality - Počet obětí, co zemřeli poté, co si prošli kritickým stavem = (totalCriticalDead / totalCriticalCount) * 100
- totalCriticalDead - Celkový počet obětí, co si prošli kritickým stavem a zemřeli (mrtví v oblasti + mrtví při převozu do nemocnice)
- totalCriticalCount - Celkový počet obětí, co si prošli kritickým stavem
Agent - Victim
Oběť je pasivním agentem, který se nepohybuje a čeká na zárchanu. Při inicializaci simulace jsou oběti náhodně umístěny do prostoru a je jim vygenerováno úvodní zdraví ("initial health" a rychlost zhoršování jejich zdravotního stavu "deterioration rate". Oběti zanikají při jejich eskortování do evakuační zóny.
Následující tabulka ukazuje zdravotní stavy a s němi související hodnoty, včetně ideální TRIAGE kategorizace pro daný zdravotní stav: