Difference between revisions of "Triage - Simulace kategorizace obětí při hromadném neštěstí"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Zadání)
(Agent - Victim)
Line 74: Line 74:
  
 
== Agent - Victim ==
 
== Agent - Victim ==
 +
Oběť je pasivním agentem, který se nepohybuje a čeká na zárchanu. Při inicializaci simulace jsou oběti náhodně umístěny do prostoru a je jim vygenerováno úvodní zdraví ("initial health" a rychlost zhoršování jejich zdravotního stavu "deterioration rate". Oběti zanikají při jejich eskortování do evakuační zóny.
 +
 
<table border="1">
 
<table border="1">
 
<tr>
 
<tr>

Revision as of 11:31, 7 June 2014

Triage je odborný název pro kategorizace obětí hromadného neštěstí dle toho, jak naléhavě potřebují péči k tomu, aby přežili. Tento systém je celosvětově uplatňován při katastrofách k tomu aby se efektivně alokovala zdravotnická péče (omezený zdroj) a dosáhlo se maximálního počtu přeživších.

Tato simulace se zabývá primární triage při hromadné katastrofě a snaží se zodpovědět na otázky její efektivity.

Definice problému

Zadání

Simulace a její výsledky vznikly na základě následujícho zadání: Xkalv18.

Cíl simulace

Cílem je vytvořit simulaci kategorizace obětí při hromadné katastrofě, která bude odpovídat na následující otázky:

  • Je triage lepší než žádná triage? (Přežije více lidí? A o kolik?)
  • Jaké jsou úmrtnosti při přeceňování neodkladnosti péče -> overtriage a jaké jsou úmrtnosti při podceňování péče -> undertriage?
  • Jsou současné tolerované limity pro overtriage - 50% a undertriage - 5% adekvátní?


Použitý systém triage klasifikace

Simulace využívá metodu triage S.T.A.R.T.


Zranění jsou zařazeni do těchto kategorií

  • Kriticky zranění - Pomoc je nutná okamžitě
  • Středně zranění - Pomoc je nutná prioritně
  • Lehké zranění - Pomoc je poskytnuta až jsou ošetřeni všichni ostatní
  • Mrtev / Za hranicí pomoci - Nejnižší priorita

Metoda

Model

Environment.png

Global Input variables

Inputs

Inputs.png

  • DoTriage (Ano/Ne) - Zda mají PZS provádět triage
  • ticksToStabilizeVictim - Počet ticků k tomu, aby medik stabilizoval oběť
  • ticksToPerformTriage - Počet ticků na provedení triage
  • init-number-of-rescuers - Počet PZS agentů
  • init-number-of-medics - Počet medik agentů
  • ticks-before-first-medic - Počet ticků před příjezdem prvního medika
  • ticks-before-next-medic - Počet ticků mezi příjezdem každého dalšího medika
  • undertriageVSOvertriageRatio (-100 až +100) - O kolik nadhondocuje/podhodnocuje PZS stav oběti
  • randomSeedValue - Seed, kterým budou inicializován náhodný generátor čísel. Lze vepsat nebo přegenerovat pomocí tlačítka "GenerateRandomSeed"

Outputs

Outputs.png

  • L (lightlyInjuredCount) - Počet lehce zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • M (moderatelyInjuredCount) - Počet středně zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • C (criticalyInjuredCount) - Počet kriticky zraněných, kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • B (beyondRescueCount) - Počet skoro mrtvých (beyond rescue), kteří se právě nacházejí v postižené oblasi
  • D (deadCount) - Celkový počet mrtvých (mrtví v oblasti + mrtví při převozu do nemocnice)
  • Rescued out of rescuable % - Procento všech zachráněných ze všceh zachranitelných =(rescuedCount / (init-number-of-victims - init-number-of-dead - init-number-beyond-rescue )) * 100
  • count victim - Počet obětí v oblasti
  • rescuedCount - Počet zachráněných
  • Rescued% - Procento zachráněných


  • deadWhenArrivedToHospital - Počet mrtvých při převozu do nemocnice (oběti, co byli do extrakční zóny doručeny ve stavu BeyondRescue)
  • overtriageCount - Počet obětí, co byli klasifikování s vyšší prioritou, než by měli mít
  • overtriagePercentage - Procento obětí, co byli klasifikování s vyšší prioritou, než by měli mít
  • undertriageCount - Počet obětí, co byli klasifikování s nižší prioritou, než by měli mít
  • undertriagePercentage - Procento obětí, co byli klasifikování s nižší prioritou, než by měli mít
  • Critical state mortality - Počet obětí, co zemřeli poté, co si prošli kritickým stavem = (totalCriticalDead / totalCriticalCount) * 100
  • totalCriticalDead - Celkový počet obětí, co si prošli kritickým stavem a zemřeli (mrtví v oblasti + mrtví při převozu do nemocnice)
  • totalCriticalCount - Celkový počet obětí, co si prošli kritickým stavem

Agent - Victim

Oběť je pasivním agentem, který se nepohybuje a čeká na zárchanu. Při inicializaci simulace jsou oběti náhodně umístěny do prostoru a je jim vygenerováno úvodní zdraví ("initial health" a rychlost zhoršování jejich zdravotního stavu "deterioration rate". Oběti zanikají při jejich eskortování do evakuační zóny.

Icon (Turtle shape) Triage Color Název stavu Priority Health From Health To Initial Health Deterioration rate
CriticalyInjuredIcon.png Red CriticalInjured 1 25 50 50 - abs random-normal 0 3 abs random-normal 0.0 0.05
ModeratelyInjuredIcon.png Yellow ModeratelyInjured 2 50 75 75 - abs random-normal 0 6 abs random-normal 0.00 0.01
LightlyInjuredIcon.png Lime LightlyInjured 3 75 100 100 - abs random-normal 0 6 abs random-normal 0.001 0.001
BeyondRescueIcon.png Grey BeyondRescue 4 0 25 25 - abs random-normal 0 3 abs random-normal 0.0 0.05
DeadIcon.png Black Dead 5 0 25 0 0

Výsledky

Závěr

Kód