Normal form/cs

From Simulace.info
Revision as of 21:42, 17 June 2014 by Xbanl00 (talk | contribs) (Použití normální formy)
Jump to: navigation, search

Úvod

Ukažme si nejprve, v jakém případě může být normální forma užitečná v teorii her a v běžném životě.

Každý z nás je dennodenně nucen udělat množství rozhodnutí. Některé z nich jsou jednoduché, některé mohou být docela složité. Vybrat si ráno, zda k snídani chcete chléb se šunkou nebo cereálie se sójovým mlékem může být docela jednoduché rozhodnutí. Každý může mít vlastní preference, na základě kterých se dokáže velmi rychle rozhodnout. Situace se může zkomplikovat, pokud chce partner připravit snídani pro sebe i pro svou partnerku, která místo maximalizace energetického příjmu a chuti ve vašem případě preferuje minimalizaci mastných kyselin, rafinovaného cukru a rizika srdečně-cévních problémů. Zároveň je však jednodušší připravit pro oba stejné snídaně, aby se minimalizovalo množství použitého kuchyňského náčiní.. I na řešení takových rozhodovacích problémů zná účinné nástroje teorie her. Právě jsme popsali jednu z nejčastěji používaných modelových her - souboj pohlaví.



Základním předpokladem při teorii her je, že hráči jsou racionální, to znamená, že si jsou vědomi svých možností a svých preferencí. V našem případě to znamená, že vědí, které potraviny mají nakoupeny a které by právě k snídani upřednostnili. Teorii her je však možné použít i v mnohem komplexnějších rozhodovacích situacích, jako je výběr jídla na snídani.


Rozhodovací situace je charakterizována:

  • Možnými akcemi (snídání chleba se šunkou vs. snídání cereálií)
  • Užitkem jednotlivých akcí (vysoká energetická hodnota a chuť vs. nutriční hodnoty)
  • Preferencemi (partner preferujete chléb, partnerka cereálie)


Hry je možné zapsat ve dvou základních tvarech - normální formě a explicitní formě. Normální forma pomocí tabulky nebo matice vyjadřuje užitky hráče v každé z kombinací akcí hráčů. Hráč může mít za cíl maximalizovat zisk nebo minimalizovat náklady. Namísto pojmu normální forma se může používat i pojem normální tvar.

Hry v normální formě


Příklad: V našem případě snídaňové hry:

  • Množina hráčů je Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle Q = \{} partner, partnerkaFailed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle \}}
  • Množina jejich tahů je Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle X = \{} chléb, cereálieFailed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle \}}

Věnujme se nyní ohodnocení užitků jednotlivých strategií pro partnera a partnerku.


Užitky můžeme vyčíslit na základě preferencí následovně:

  • Partner nejvíce preferuje, aby oba snídali chléb, této možnosti přiřadí hodnotu 3. Druhá nejpreferovanější možnost v pořadí je ta, že partner i partnerka budou jíst cereálie. Partner sice nebude mít nejoblíbenější jídlo, alespoň však bude jednodušší mytí nádobí. Následuje možnost, že on bude jíst chléb a ona cereálie. Nejméně preferovaná možnost je, že on bude jíst cereálie a ona chléb.
  • Partnerka nejvíce preferuje, aby oba snídali cereálie, hodnota pro ní v tomto případě bude 3. Následují možnosti, že by oba snídali chléb (2), partner chléb a ona cereálie (1) a naopak, on cereálie a ona chléb (0).


Tabulka normální formy

Hru v normální formě můžeme zapsat pomocí matice nebo tabulky. Jelikož se v našem případě jedná o hru neantagonistickú (zisk jednoho hráče nejde na úkor hráče druhého), zapíšeme ji jako dvojmatici nebo tabulku se dvěma hodnotami v každé buňce. Tyto hodnoty budou vyjadřovat hodnoty užitkových funkcí obou hráčů pro všechny možnosti použitých strategií.


Poznámka: Při zápisu do tabulky se používá konvence, že hráč 1 vybírá řádky, hráč 2 vybírá sloupce a případný hráč 3 vybírá tabulku. V našem případě zisky partnera jsou označeny modrou barvou a zisky partnerky červenou barvou.


V modelu normální hry není přítomný čas. Každý hráč vybírá své akcie pouze jednou a současně s ostatními hráči tak, že žádný z hráčů není informován o akci jiných hráčů v momentě, kdy vybírá svou vlastní akci.

Použití normální formy

Pomocí zápisu v normální formě vidíme, respektive víme vyvodit různé závěry o dané hře.



Jaké je tedy řešení souboje pohlaví?


Partneři mohou při řešení postupovat pomocí dvou základních strategií, které lze vyčíst z normální formy:

  • Dominantní strategie je ta, při které je zisk daného hráče maximální, bez ohledu na to, jak se zachová partnerka. Pokud se partnerka rozhodne pro chléb, partner by se měl rozhodnout také pro chléb, protože dosáhne užitek 3, naproti nulovému užitku v případě, že by se rozhodl pro cereálie. Pokud se partnerka naopak rozhodne pro cereálie, měl by se i partner rozhodnout pro cereálie, protože v tomto případě by byl jeho užitek 2 naproti užitku 1 v případě, že by se partner rozhodl pro chléb. Pro partnera tedy dominantní strategie neexistuje. Podobně je to i v případě partnerky.
Dominantní strategie: V tabulkách je modrým pozadím vyznačen první krok partnera a červeným pozadím první krok partnerky. Kroužkem jsou pak označeny nejvýhodnější akce druhého protihráče. Jelikož jsou tyto zakroužkované políčka v různých sloupcích v prvním případě a v různých řádcích v druhém případě, v této hře neexistuje žádná dominantní strategie.
  • Bezpečná strategie, jejímž cílem je maximalizovat užitek v nejnepříznivějším případě. Při jejím stanovení hráč postupuje tak, že z minim užitků vybere maximum. V případě partnera, pokud by si vybral chléb, minimální hodnota užitku je 1. Pokud by si vybral cereálie, minimum by bylo 0. Maximum z těchto dvou hodnot je 1, bezpečná strategie pro něj tedy je vybrat si chléb. V případě partnerky, pokud by si vybrala chléb, minimální užitek by měla 0, v případě cereálií 1. Její bezpečná strategie je tedy vybrat si cereálie. Platí tedy, že pro oba je bezpečná strategie vybrat si kombinaci, kdy on bude snídat chléb a ona cereálie.
Bezpečná strategie: V tabulkách jsou zakroužkované minimální hodnoty užitků. Hrubým orámováním jsou pak vyznačeny bezpečné strategie Parnera (vlevo) a partnerky (vpravo).