Difference between revisions of "Xmolm00"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Výstupy práce)
 
(23 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 1: Line 1:
== Optimální řízení přehrad na Vltavské kaskádě ==
+
== Čištění ropné skvrny==
  
Simulace se bude snažit nalézt optimální hladiny na 9 Vltavských přehradách. Důraz bude kladen na protipovodňová pasivní opatření (tzn. aby k povodním nedocházelo). Každá hráz svoji regulaci, dá se říci, že se bude jednat o multiagentní systém. Vzhledem k nahodilosti počasí je nutné počítat jak s obdobími sucha, tak přívalovými dešti.
+
V případě havárie ropné plošiny či tankeru uniká do moře tisíce tun ropy. Předmětem simulace bude otázka, kdy je optimální počet plavidel schopno ropu z moře odsát za určitý čas. Mezi parametry se bude řadit rychlost úniku ropy a počet „odsávacích“ plavidel. Dále bude i nastavitelná počáteční velikost skvrny v tunách, což bude počáteční stav, kdy lodě začnou ropu odsávat. Nejhlavnější body nastavení budou finanční mantinely při likvidaci skvrny a požadovaný počet dnů na uklizení. Součástí této mise bude i ponorka pro opravu zdroje ropy. Jakmile se dostane ke zdroji úniku, zvětšování ropné skvrny ustane. Každá z lodí bude mít konstantní rychlost odsávání. Pokud v lokalitě, kde se loď nachází, není žádná skvrna loď se „posune“. Každá loď omezenou kapacitu a po jejím naplnění se musí vrátit do přístavu. Situaci komplikuje fakt, že ropa se na moři rychle rozplývá do okolí, tudíž jedním z parametrů bude i rychlost rozptylování skvrny. Simulace bude probíhat na 1 tick jako 1 hodina, přičemž budou sledovány navyšující se finance při provozu lodí za den a počet dní. Pokud se jedna z hodnot dostane za parametrizovatelné stavy (celkové finance a počet dní k úklidu havárie), hodnota změní barvu.
  
 
== Zadání ==
 
== Zadání ==
  
'''Název simulace''': Optimální řízení přehrad na Vltavské kaskádě
+
'''Název simulace''': Čištění ropné skvrny
  
'''Předmět''': 4IT495 Simulace systémů (LS 2014/2015)
+
'''Předmět''': 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
  
 
'''Autor''': Bc. Martin Mol
 
'''Autor''': Bc. Martin Mol
  
'''Typ modelu''': Multiagetní systémy
+
'''Typ modelu''': Multiagentní
  
'''Modelovací nástroj''': Netlogo
+
'''Modelovací nástroj''': NetLogo
  
== Parametry ==
 
 
* Srážky v mm (zahrnuje i nárůst vody při sněhovém tání)
 
* Nejnižší a nejvyšší možná hladina řeky
 
  
 +
==Parametry==
 +
* Akceptovatelná investice do likvidace katastrofy
 +
* Požadovaný počet dní na vyčištění
 +
* Počet lodí (bude uvedena cena za provoz jedné lodi na den)
 +
* Rychlost úniku ropy (t/h)
 +
* Počáteční velikost skvrny (km2)
 +
* Rychlost ponorky (km/h) –
 +
* Vzdálenost přístavu (km)
 +
* Rychlost rozptýlení skvrny (km/h)
 +
==Logování==
 +
* Utraceno peněz za každý den celé akce
 +
* Počet dní, 1den = 24tiků
 
== Výstupy práce ==
 
== Výstupy práce ==
  
Cílem práce bude 9 měřitelných optimálních hodnot výšek hladin přehrad, umístěných na Vltavě.
+
Cílem simulace je nalézt nastavení takové nastavení parametrů, které odpovídá optimálnímu rozvržení financí vůči počtu dní na čištění ropné skvrny.
 
 
 
 
Dobrý den, takto jak je to popsáno, to pro mě jednoznačně vypadá na ideální zadání pro systémovou dynamiku, nikoliv agentní simulaci. Pokud jste ochoten dělat to jako systémovou dynamiku, je to na Olegovi, ale myslím si, že byste se asi dohodli. Asi se na to dá dívat i agentně, ale moc mi to na to nesedí. Pokud na tom trváte, zkuste mi prosím popsat, co by podle Vás byli agenti, jaké by měli vlastnosti a vůbec, jak by simulace přesněji vypadala. [[User:Tomáš|Tomáš]] 18:33, 6 May 2015 (CEST)
 
 
 
[[User:Oleg.Svatos|Oleg.Svatos]] 23:18, 8 May 2015 (CEST) Zdravím, pokud se nemýlím, tak toto už v systémové dynamice zpracováno bylo - když už, tak bych byl teda pro tu úpravu pro agentní systémy. [[User:Oleg.Svatos|Oleg.Svatos]] 17:03, 9 May 2015 (CEST) třeba tady http://www.simulace.info/index.php/Water_flow_through_Vltava_water_cascade
 
  
[[User:Xmolm00|Xmolm00]] 10:33, 9 May 2015 (CEST) Nevím sic kde bylo zpracováno, nicméně pod agentním systémem bych si představoval rozdělení přehrad na jednotlivé agenty (vstup: přítok např. v kubíku, výstup: odtok) Jednotliví agenti mohou: pokud je přítok velký/malý - zavolat na předešlého agenta aby zmírnil/zvýšil jeho průtok, stejně tak může komunikovat s agentem následným a upozornit ho na případnou změnu průtoku. Navíc všichni agenti mohou sledovat předpověď až na 3 dny dopředu, a podle toho se také mohou zařídit.
+
Zadání je velmi zajímavé, jenom nevím, jestli k němu seženete reálná data. Můžete to prosím uvěst? [[User:Tomáš|Tomáš]] ([[User talk:Tomáš|talk]]) 02:21, 9 May 2016 (CEST)
  
[[User:Xmolm00|Xmolm00]] 19:14, 9 May 2015 (CEST) Ok, takže simulovat to jako multiagentní systém by bylo v pořádku?
+
Tak pro začátek spousta informací o velikosti skvrn u havárií, které již proběhly: [http://www.itopf.com/knowledge-resources/data-statistics/statistics/ Oil spill statistics] [http://www.itopf.com/fileadmin/data/Documents/Company_Lit/Oil_Spill_Stats_2016.pdf Oil tanker spill statistic 2015] [https://ourworldindata.org/oil-spills/ Oil spills]  [[User:Xmolm00|Xmolm00]] ([[User talk:Xmolm00|talk]]) 07:29, 9 May 2016 (CEST)
  
: Moc nadšený z toho nejsem, přijde mi to trochu násilné. Ale zkuste to zadání rozpracosat detailně. Jak přesně budete postupovat, jak přesně bude simulace vypadat, jak budou agenti komunikovat, jak bude fungovat sledování počasí, apod. Pořád mi to na agentní simulaci moc nesedí, ale uvidíme. [[User:Tomáš|Tomáš]] 16:37, 10 May 2015 (CEST)
+
ok, '''schváleno''' [[User:Tomáš|Tomáš]] ([[User talk:Tomáš|talk]]) 23:29, 14 May 2016 (CEST)

Latest revision as of 11:11, 15 May 2016

Čištění ropné skvrny

V případě havárie ropné plošiny či tankeru uniká do moře tisíce tun ropy. Předmětem simulace bude otázka, kdy je optimální počet plavidel schopno ropu z moře odsát za určitý čas. Mezi parametry se bude řadit rychlost úniku ropy a počet „odsávacích“ plavidel. Dále bude i nastavitelná počáteční velikost skvrny v tunách, což bude počáteční stav, kdy lodě začnou ropu odsávat. Nejhlavnější body nastavení budou finanční mantinely při likvidaci skvrny a požadovaný počet dnů na uklizení. Součástí této mise bude i ponorka pro opravu zdroje ropy. Jakmile se dostane ke zdroji úniku, zvětšování ropné skvrny ustane. Každá z lodí bude mít konstantní rychlost odsávání. Pokud v lokalitě, kde se loď nachází, není žádná skvrna loď se „posune“. Každá loď má omezenou kapacitu a po jejím naplnění se musí vrátit do přístavu. Situaci komplikuje fakt, že ropa se na moři rychle rozplývá do okolí, tudíž jedním z parametrů bude i rychlost rozptylování skvrny. Simulace bude probíhat na 1 tick jako 1 hodina, přičemž budou sledovány navyšující se finance při provozu lodí za den a počet dní. Pokud se jedna z hodnot dostane za parametrizovatelné stavy (celkové finance a počet dní k úklidu havárie), hodnota změní barvu.

Zadání

Název simulace: Čištění ropné skvrny

Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)

Autor: Bc. Martin Mol

Typ modelu: Multiagentní

Modelovací nástroj: NetLogo


Parametry

  • Akceptovatelná investice do likvidace katastrofy
  • Požadovaný počet dní na vyčištění
  • Počet lodí (bude uvedena cena za provoz jedné lodi na den)
  • Rychlost úniku ropy (t/h)
  • Počáteční velikost skvrny (km2)
  • Rychlost ponorky (km/h) –
  • Vzdálenost přístavu (km)
  • Rychlost rozptýlení skvrny (km/h)

Logování

  • Utraceno peněz za každý den celé akce
  • Počet dní, 1den = 24tiků

Výstupy práce

Cílem simulace je nalézt nastavení takové nastavení parametrů, které odpovídá optimálnímu rozvržení financí vůči počtu dní na čištění ropné skvrny.

Zadání je velmi zajímavé, jenom nevím, jestli k němu seženete reálná data. Můžete to prosím uvěst? Tomáš (talk) 02:21, 9 May 2016 (CEST)

Tak pro začátek spousta informací o velikosti skvrn u havárií, které již proběhly: Oil spill statistics Oil tanker spill statistic 2015 Oil spills Xmolm00 (talk) 07:29, 9 May 2016 (CEST)

ok, schváleno Tomáš (talk) 23:29, 14 May 2016 (CEST)